Baterie Litowo-Siarkowe mogą zrewocjunolizować motoryzację

Naukowcy z uniwersytetu w Waterloo zrobili istotny krok w badaniach nad nowym rodzajem akumulatorów. Mowa o ogniwach litowo-siarkowych, które są znacznie bardziej wytrzymałe i lżejsze od powszechnie wykorzytywanych ogniw litowo-jonowych. Wybitne parametry ogniw litowo-siarkowych sprawiają, że są idealnym produktem tam, gdzie masa ma kluczowe znaczenie: w samolotach, rowerach i motocyklach. Akumulatory Li-S zostały wykorzystane w najdłuższym i najwyższym locie samolotu w sierpniu 2008 roku. Ogniwa litowo-siarkowe mogą wytrzymać ok. 2500-3000 cykli ładowanie-rozładowanie. Dla porównania żywotność akumulatorów litowo-jonowych jest 3 razy krótsza. Ponadto wysoka gęstość elektrolitu siarkowo-litowego powoduje, że akumulatory są ponadprzeciętnie wydajne. Podstawową wadą opisywanych akumulatorów jest pechowa właściwość siarki, która pod wpływem rozładowywania zaczyna sie rozpuszczać i traci swoje właściwości. Z tym problemem właśnie uporali się naukowcy z Waterloo. Zbudowaną z siarki katodę otaczali najpierw tlenkiem tytanu, a finalnie nanopłachtami – czyli płachtami o grubości 1 warstwy atomów – cząsteczek dwutlenku manganu. Okazało się, że taki płaszcz blokuje atomy siarki, czyli uniemożliwia rozpuszczenie się katody w elektrolicie. To odkrycie sprawia, że niemal idealne baterie litowo-siarkowe mogą wejść na rynek i zostać opatentowane pod koniec 2019r.