Czym różnią się typy samochodów ekologicznych? (elektryk, hybryda, plug in)

Na rynku samochodów elektrycznych można spotkać modele o różnych oznaczeniach i specyfikacji technicznej. Na pierwszy rzut oka pojazdy ten specjalnie się od siebie nie różnią, jednak pod maską (albo pod podłogą) mogą skrywać odmienne systemy napędowe. Różnice wynikają głównie z zastosowania przez producentów różnych rodzajów podzespołów co przekłada się na odmienny charakter pracy całej jednostki napędowej. Ale do rzeczy.


Na rynku możemy spotkać:

1.BEV-(Battery Electric Vehicle):

  • modele w pełni elektryczne, napędzane tylko i wyłącznie energią elektryczną
  • energia elektryczna pochodzi z akumulatora oraz silnika elektrycznego
  • świetnie sprawiają się na krótkich i średnich dystansach w szczególności w mieście.
  • nie emitują żaadnych zanieczyszczeń do powietrza, są zeroemisyjne
  • wymagają ładowarki do naładowania akumulatorów
  • w BEV wykorzystywane są akumulatory litowo-jonowe
  • do napędu potrzebują prądu stałego DC
  • przykłady: Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla S, VW e-Golf, VW e-UP, BMW i3

  

2. PHEV- (Plug-In Hybrid Vehicle):

  • modele hybrydowe, posiadające silnik spalinowy i silnik elektryczny
  • silnik elektryczny i akumulatory w hybrydzie typu plug-in są doładowywane za pomocą ładowarki lub  ze zwykłego gniazdka, doładowywanie trwa max. 2-3h
  • hybrydy pozwalają na bardzo ekonomiczną jazdę miejską, gdzie silnik elektryczny zastępuje silnik spalinowy przy niskich prędkościach, PHEV pozwala na osiągnięcie spalania w mieście rzędu 3-4l/100 km.
  • pojazdy niskoemisyjne, produkują znacznie mniej zanieczyszczeń niż tradycyjnego spalinówki
  • silnik elektryczny pełni rolę wsparcia dla silnika spalinowego
  • na samym silniku elektrycznym można pokonać do 50 km
  • przykłady: Mini Cooper CountryMan SE, Porsche Panamera Turbo S Hybrid, Audi Q7 e-tron, Toyota Prius Plug In Hybrid, Volkswagen Passat GTE, VW Golf GTE, Mitshubishi Outlander PHEV

3. HEV- (Hybrid Electric Vehicle)

  • tradycyjna hybryda silnika spalinowego i elektrycznego
  • HEV różni się od PHEV tym, że silnika elektryczny nie wymaga doładowywania.
  • w tradycyjnej hybrydzie silnik elektryczny doładowywuje się energią z hamowania(rekuperacja)
  • nie ma możliwości podróżowania w trybie wyłącznie elektrycznym
  • niskie spalanie w mieście tak jak w PHEV
  • znacznie niższa emisja spalin niż w konwencjonalnych jednostkach
  • silnik elektryczny w tradycyjnej hybrydzie szczególnie pomaga w dynamicznym ruszaniu miejskim. Silnik elektryczny dysponuje maksymalną mocą już od najniższych obrotów. Silniki spalinowe osiągają maksymalną moc przy wyższych prędkościach obrotowych. Dzięki wspomnianym właściwością silnika elektrycznego, jazda miejska może być płynna i dynamiczna.
  • w wielu przypadkach silnik elektryczny pełni rodzaj turbiny/wspomagacza dla silnika spalinowego przy wyższych prędkościach podróżowania lub wyższych przeciążeniach jednostki spalinowej (mild-hybrid)
  • przykłądowe modele: większość Toyot i Lexusów, Audi A6 Hybrid, Infiniti Q50s

4.REEV-(Range Extended Electric Vehcile):

  • pojazd elektryczny, gdzie głównym napędem jest silnik elektryczny, a wspomagającym generator  spalinowy
  • dzięki takiemu rozwiązaniu zasięg jest znacznie wydłużony do 500-600 km
  • spalinowy generator prądu doładowywuje baterie i wspiera silnik elektryczny
  • pojazd niskoemisyjny
  • przykłądy: BMW i3, Chevrolet Volt,