Chiny – lider elektromobilności na świecie

Globalna sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych wzrosła w 2017 r. aż o 68 %. Do tak pokaźnego wzrostu przyczyniły się m.in Chiny. W najludniejszym kraju na naszym globie można spotkać największą liczbę samochodów elektrycznych i hybrydowych na całym świecie. Sama liczba aut alternatywnych może nie robi tak dużego wrażenia, patrząc na liczbę mieszkańców, jednak uwagę zwraca dynamika rozwoju elektromobilności w Chinach. Wiąże się to między innymi z gwałtownym rozwojem infrastruktury ładowania w Chinach, i co najważniejsze wsparciem finansowym państwa przy zakupie auta o napędzie elektrycznym. Duży wpływ na rozwój elektromobilności w Chinach ma polityka rządowa. Zakłada ona walkę z zanieczyszczeniami i smogiem, które dokuczają większości gęsto zaludnionym metropoliom. Warto wziąć pod uwagę, że potężne państwo boryka się także z problemami dużej skali. By zredukować m.in koszmarną jakość powietrza Chiny nie miały wyjścia wchodząc w świat elektryków.


Trochę podstawowych liczb:

  • W okresie od stycznia 2011 r. do grudnia 2017 r. w sumie w Chinach sprzedano 1 720 000 aut o osobowych i użytkowych o napędzie elektrycznym i hybrydowym (NEV – New Energy Vehicle).
  • Chińczycy mają dostęp do ok. 450 000 punktów ładowania aut elektrycznych ( prawie 1,5 raza więcej niż liczba ładowarek w całej Europie)
  • liczba autobusów elektrycznych w Chinach wynosi ok. 360 000 sztuk. Shenzen jest jedna z większych metropolii chińskich, gdzie w 2017 r. cała flota autobusowa stała się elektryczna. Co ciekawe rok 2016 został zakończony z zakupionymi 343 000 e-autobusami. Był to wynik dwa razy lepszy niż w roku 2015. Tego typu liczby i statystyki obrazują z jaką dynamiką rozwoju elektromobilności mamy do czynienia w Chinach.

Dynamika zmian i liczba pojazdów alternatywnych:

  • szczególny wzrost liczy aut elektrycznych i hybrydowych można było zaobserwować od 2015 r. do 2017 r. W tym okresie dostarczono do Chin i sprzedano 93% ogólnej liczby aut alternatywnych znajdujących się w państwie od 2011 r. Co oznacza, że od 2011 r. do 2015 r. dynamika zakupowa i tak była duża, ale w latach 2015-2017 r. możemy mówić o prawdziwej eksplozji na rynku. Wspomniane trzy owocne lata spowodowały, że Chiny zdołały dogonić i nawet przegonić USA jeśli chodzi o liczbę aut ekologicznych. Chiny zakończyły rok 2017 z trzykrotnie większą liczbą aut elektrycznych niż USA. Biorąc pod uwagę, że jeszcze w 2014 r. w Chinach było o 50 000 mniej aut ekologicznych niż w USA (Chiny-70 000 USA- 120 000), a trzy lata później Chiny przegoniły USA i to trzykrotnie, można być pod dużym wrażeniem.
  • co ciekawe dane statystyczne pokazują jak duże zaintersowanie wzbudzają u Chińczyków rodzime samochody. Aż 96 % nowo sprzedanych aut osobowych NEV pochodzi z rynku chińskiego i zostało wyprodukowane w Chinach.
  • Chiny są także czołowym państwem jeśli chodzi o ekologiczny transport publiczny. W 2016 r. flota elektrycznych autobusów w Chinach liczyła 343 000 jednostek. Najpokaźniejszy wzrost elektrycznych autobusów mogliśmy zauważyć między 2014, a 2015 rokiem. Wtedy to liczba autobusów zeroemisyjnych zwiększyła się sześciokrotnie.
  • W Chinach rozwinął się równie mocno rynek elektrycznych dwukołowców, które dominują w wielkich, gęsto zaludnionych miastach. Obecnie w najludniejszym państwie świata jest użytkowanych 200 mln elektrycznych dwukołowców (skutery, motory, hulajnogi). Zapewniają one bardzo sprawne poruszanie się w gąszczu samochodów i ludzi. Do tego dochodzą jeszcze tzw. wolne pojazdy elektryczne (low speed electric vehicles), które rozpędzają sie do ok. 40 km/h i można je porównać do polskich Melexów. Na chinśkich dorgach porusza się ok. 3-4 mln takich pojazdów.

Liczba aut NEV na rynku USA i Chin w ostatnich7 latach

Działania rządowe i polityczne:

4 główne założenia chińskiego rządu w polityce elektromobilności:

  1. Stworzenie światowej rangi przemysłu elektrosamochodowego, który daje miejsca pracy i umożliwia eksport.
  2. Uniezależnienie się od dostaw ropy naftowej z Bliskiego Wschodu
  3. Zredukowanie zanieczyszczeń miejskich i smogu
  4. Zredukowanie emisji dwutlenku węgla i szkodliwych tlenków azotu produkowanych głównie przez konwencjonalny transport

Już w 2010 r. rząd chiński rozpoczął działania wspierające rozwój elektromobilności. Wprowadzono dopłaty do aut elektrycznych dla producentów samochodowych w 5 chińskich metropoliach: Shanghai, Shenzhen, Hangzhou, Hefei i Changchun. Rząd spodziewał się, że ulgi dla producentów spowodują równoległą redukcje cen samochodów. Subsydia zostały zmniejszone po sprzedaniu 50 000 sztuk aut. Chiński rząd zakładał także, że po krajowych drogach będzie poruszało się 500 000 pojazdów alternatywnych do 2015 r. Widząc niewielką tendencję wzrostową w sprzedaży NEV, w latach 2011-2014 zdecydowano się na zapewnienie dopłat państwowych dla wszystkich obywateli chcących zakupić pojazd NEV. Miało to zapewnić pobudzenie na rynku elektrycznych samochodów i osiągnięcia zakładanych celów rocznych. We wrześniu 2013 r. wprowadzono dopłaty rządowe do aut ekologicznych: maksymalnie 9,800 $ na auto elektryczne i 81 000 $ na autobus elektryczny. Takie działania rządowe przyczyniły się do gwałtownego wzrostu sprzedaży aut alternatywnych i rozpowszechnienia elektromobilności. Różnica w sprzedaży aut NEV między 2013 r. , a 2015 r. jest kolosalna. Można było mówić o prawie pięciokrotnie większej sprzedaży. Rynek aut elektrycznych przeżył wtedy prawdziwy boom, który trwa do dzisiaj.

W 2015 r. chińskie władze stworzyły także plan zbudowania ogólnonarodowej sieci stacji ładowania. Sieć ma zapewnić możliwość naładowania i sprawnego przemieszczania się dla 5 mln aut alternatywnych do 2020 r. Na każdym parkingu min. 10 % miejsc postojowych będzie posiadało stacje ładowania. Na każde 2000 aut elektrycznych ma przypadać jedna publiczna ładowarka. Mówi się także o wprowadzeniu zakazu sprzedaży aut o napędzie spalinowym do 2030 r. w Chinach. Przy widocznej dynamice zmian nie wydaje się to niemożliwe. Co ciekawe jeszcze w latach 2009-2012 r. sprzedaż samochodów elektrycznych stanowiła 0.01 % wszystkich sprzedanych samochodów. Kalkulacje firmy consultingowej PwC przewidywały, że po chińskich drogach do 2020 r. będzie poruszało się 1,4 mln aut NEV i 3,75 mln do 2025r. Założenia na rok 2020 r. zostały już spełnione, gdyż liczba aut NEV przekroczyła w grudniu 2017 r. 1,7 mln sztuk. Przy tym tempie 3,75 mln do 2025 r. nie wydaje się wygórowaną liczbą. Jeżeli w Chinach rzeczywiście zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży aut spalinowych w 2030 r. to można będzie powiedzieć o bardzo szybkiej rewolucji motoryzacyjnej. Zaczynając od roku 2010 r. kiedy to sprzedaż aut NEV nie przekraczała 1 %, kończąc na 2030 r. kiedy to elektryki będą stanowić znaczną większość aut poruszających się po ulicach Chin, a nowe spalinówki nie będą spotykane. 20 letnia generalna rewolucja motoryzacyjna w kraju z ponad 1 mld mieszkańców brzmi nieźle.

źródła: https://www.caixinglobal.com/2018-01-22/chinas-electric-vehicle-charging-stations-idle-85-of-time-101201234

https://en.wikipedia.org/wiki/New_energy_vehicles_in_China