Tesla Semi- elektryczna ciężarówka z przyspieszeniem auta sportowego

Tesla Semi- elektryczna ciężarówka z przyspieszeniem auta sportowego

Tesla Semi to pierwszy elektryczny ciągnik siodłowy zaprojektowany przez firmę Elona Muska. Ciężarówka od Tesli zaskakuje swoimi osiągami, a także sporym zasięgiem jak na elektryczne akumulatory. Pierwsze egzemplarze zjadą z taśmy produkcyjnej najwcześniej w 2019 r.


Ciągnik bez obciążenia potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 5 s. ! Z pełnym załadunkiem 36 t przyspieszenie do 100 km/h zajmuje niecałe 20 s.

Produkowane będą dwa warianty Tesli Semi : z zasięgiem 480 km na jednym ładowaniu oraz 800 km na jednym ładowaniu. Ceny będą zaczynąć się od 150 000 dolarów za wersję z mniejszym zasięgiem kończąc na 180 000 dolarów za wersję z większym zasięgiem. Trzeba przyznać, że 800 km zasięgu w elektrycznym pojeździe robi wrażenie.

Jednak tak pokaźne liczby, o których mówi Tesla spotkały się już ze sporą krytyką ze świata ekspertów motoryzacji. Okazuje się, że bazując na dzisiejszej technologii baterie do takiego ciągnika o zasięgu 800 km musiały by ważyć w sumie 5 ton i kosztować ok. 400 000 dolarów. Konkurencyjna firma Nikola mówi o tym, że albo Tesla skonstruowała baterie o niespotykanej dotychczas wydajności albo Elon Musk blefuje i liczy na spadek kosztów produkcji w masowej produkcji. Niemniej jednak osiągi Tesli Semi robią wrażenie. Ciągnik bez obciążenia potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 5 s. ! Z pełnym załadunkiem 36 t przyspieszenie do 100 km/h zajmuje niecałe 20 s. Takie wyniki nie są osiągalne w konwencjonalnych ciężarówkach. Ponadto Tesla planuje zainstalować sieć szybkich ładowarek do ciężarówek MegaCharger wzdłuż najważniejszych tras przejazdowych w USA. Ładowanie ze stacji MegaCharger będzie pozwalało na doładowanie 640 km zasięgu w 30 min. Dodatkowo Tesla zapewni gwarancję na 1 mln kilometrów, a każdy egzemplarz Tesli Semi będzie wyposażony w Autopilot. Zamówienia na Teslę Semi złożyło już kilka dużych firm: DHL, J.B.Hunt, Sysco, Walmart czy Anheuser Buch. Europejskie przedsiębiorstwa także złożył zamówenia na elektryczną ciężarówkę m.in litewska firma Girteka.  Koszty operacyjne użytkowania Tesli Semi mają wynosić 1,26 dolara na milę. W przypadku samochodów ciężarowych z silnikiem diesla współczynnik ten wynosi 1,51 dolara na milę.