Sieć stacji paliw Unimot/Avia zainwestuje w ładowarki do aut elektrycznych

Sieć stacji paliw Unimot/Avia zainwestuje w ładowarki do aut elektrycznych

Unimot to polsko-ukraiński koncern paliwowo-energetyczny, który stworzył na polskim rynku nową sieć stacji paliw pod logiem i nazwą AVIA. Według informacji prasowych z ostatnich dni ,Unimot jest zainteresowany rozwinięciem sieci ładowarek do aut elektrycznych przy swoich stacjach w Polsce i na Ukrainie.


Wschodząca na polskim rynku paliw, nowa marka – AVIA posiada do tej pory 19 stacji paliw. W przyszłości pojawią się na nich szybkie ładowarki do aut elektrycznych. Koncern Unimot chce zdobyć klientów poruszających się elektrykami i rozwinąć infrastrukturę potrzebną do naładowania auta. W tym celu zarząd spółki podpisał porozumienie o współpracę z Wanbang Charge Equipment Co. Ltd. (Star Charge) – największym niezależnym operatorem stacji ładowania pojazdów EV w Chinach. Do tej pory Star Charge zainstalował w Chinach ponad 4 tys. stacji ładowania i posiada ok. 400 000 użytkowników. Oferta opiewa także w aplikację i rozwiązania IT wspierające zarządzanie siecią ładowarek. Unimot ma w planach stworzenie z Star Charge i  uruchomienie wspólnego centrum badawczo-rozwojowego w celu rozwoju technologii elektromobilności. Docelowo przy stacjach należących do grupy Unimot ma znaleźć się 100 ładowarek do 2020 r.

– Rozwój projektu elektromobilności w Polsce jest w dużej mierze uwarunkowany infrastrukturą, czyli dostępem do stacji zasilania pojazdów elektrycznych – twierdzi Maciej Szozda, Prezes UNIMOT S.A. –  Mając to na uwadze, jak również realizując plan ekspansji marki AVIA na rynku paliwowo-energetycznym, zwróciliśmy się do znanego dostawcy rozwiązań dla pojazdów elektrycznych, czyli firmy Star Charge. Na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy naszymi firmami będziemy negocjować warunki współpracy w zakresie dystrybucji urządzeń SC w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej. Nie ukrywam też, że jesteśmy zainteresowani zakupieniem licencji na oprogramowanie do zarządzania siecią SC i aplikacją mobilną dla użytkowników pojazdów elektrycznych – wyjaśnia Prezes Szozda.

Według wstępnych danych jednostkowych w 2017 r. Unimot osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 2,92 mld zł wobec 2,50 mld zł w roku 2016 (wzrost o 16,8 proc.), a zysk netto wyniósł 25,40 mln zł i był o 21 proc. niższy niż w roku poprzednim. Od 2017 r. spółka jest notowana na giełdzie NewConnect.

Warto przypomnieć że na początku 2018 r. na Ukrainie zniesiono podatek VAT na samochody elektryczne. Nie bez powodu Unimot inwestuje w infrastrukturę ładującą właśnie na Ukraine, gdzie już obserwuje się boom na auta ekologiczne na prąd. Incjatywa Unimot jest także szansą na współpracę Ukrainy i Polski w dziedzinie elektromobilności. Czyżby właśnie rosła konkurencja dla Greenway?