Ustawa o biokomponentach i biopaliwach wpłynie na rozwój elektromobilności w Polsce

Ustawa o biokomponentach i biopaliwach wpłynie na rozwój elektromobilności w Polsce

2 marca br. Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmiany ustawy o biokomponentach i biopaliwach. Nowe regulacje zmodyfikują niedociągnięcia w ogłoszonej ustawie o elektromobilności, a także mają zapewnić rozwój transportu alternatywnego w Polsce.


Nowelizacje wprowadzają m.in

  • długo oczekiwany Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, którego celem będzie finansowanie projektów związanych z transportem elektrycznym i infrastrukturą EV.
  • Ponadto ustalony zostanie podział pieniędzy pozyskanych z paliwowej „opłaty emisyjnej”( wejdzie w 2019 r.). 85 % z zebranej kwoty ma trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na walkę ze smogiem. 15 % pieniędzy zostanie skierowane do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
  • Ministerstwo Energii zaproponowało również zmiany odnośnie miejsc parkingowych i samochodów, którego mogą parkować przy ładowarkach. Ustawa o elektromobilności pozwalała na parkowanie przy ładowarkach tylko i wyłącznie samochodom w pełni elektycznym BEV. Od teraz na parkowanie i naładowanie auta w wyznaczonym miejscu będą mogli pozowlić sobie właściciele hybryd typu plug-in PHEV. Bezwątpienia jest to korzystna zmiana, gdyż hybrydy PHEV są zaliczane do aut ekologicznych, mogą być doładowywane za pomocą ładowarki i umożliwiają przejechanie ok. 50 km w trybie elektrycznym.
  • kolejną zmiany dotyczą podatku akcyzowego i pojemności silnika w aucie. Nowa regulacje pozwalają na zniesienie podatku akcyzowego tylko w przypadku samochodu, którego silnik ma pojemność do 2000 cm3. Auta hybrydowe posiadające silnik o pojemności powyżej 2000 cm3 nie ominą podatku akcyzowego. Oznacza to, że takie modele jak np. Audi Q7 e-tron, Mercedes GLE 350e, nowy Mitsubishi Outlander PHEV (pojazd otrzyma silnik o pojemności 2,4 l zamiast 2,0 jak do tej pory) czy Porsche Panamera 4 E Hybrid i Turbo S E Hybrid nie będą objęte zwolnieniem z akcyzy.
  • definicja „stacji ładowania” zostanie rozszerzona o urządzenia przyłączone do wewnętrzej sieci energetycznej w budynku. Do tej pory za „stacje ładowania” uważano tylko ładowarkę podłączoną do centralnej sieci energetycznej.
  • możliwość wprowadzenia przez gminy opłaty za wjazd do miasta samochodem konwencjonalnym – „strefy czystego transportu”. Cena z 1 godzinę ma wynosić 2,50 zł, a za dobę 25 zł. Uzyskane z opłat pieniądze mają być przeznaczone tylko i wyłącznie na rozwój elektromobilności.
  • ułatwnieniem dla operatorów i właścicieli stacji ładowania będzie zmiana prawa pod kątem weryfikacji ładowarki przed oddaniem jej do eksploatacji przez Urząd Dozoru Technicznego. Do tej pory przed włączeniem ładowarki do użytkowania wymagała ona inspekcji i sprawdzenia przez UDT. Jednak oddanie nowych ładowarek do użytku nie było możliwe z powodu nie określonych przepisów wykonawczych w związku z dopuszczeniem do użytkowania. Skutkowało to dużymi opóźnieniami w budowie i uruchomieniu ładowarek. Od teraz inspekcje UDT będą mogły być prowadzone bez przepisów wykonawczych i ładowarki będą szybciej uruchamiane.