Stacja ładowania aut elektrycznych podłączona do turbiny wiatrowej – przyszłość elektromobilności?

Stacja ładowania aut elektrycznych podłączona do turbiny wiatrowej – przyszłość elektromobilności?

Niemiecka firma Enercon specjalizująca się w branży energetyki wiatrowej zaprezentowała ostatnio innowacyjne rozwiązanie, które znacząco wspiera sektor e-mobility. Dokładniej mówiąc chodzi o cały system wytwarzania i dystrybucji energii połączony z szybką ładowarką do EV. Idea stojąca za tym rozwiązaniem to zoptymalizowanie wykorzystania energii odnawialnej produkowanej z wiatraków do ładownia EV.


W skład całego systemu wchodzą: turbina wiatrowa, magazyn energii, transformatory oraz ładowarki do aut elektrycznych. Wszystko sprzężone za pomocą jednej sieci elektrycznej. Zastosowane magazyny energii będą kompatybilne z technologią V2G (Vehicle to Grid). Dzięki zastosowanej technologii możliwe będzie: pobieranie nadwyżek prądu z sieci elektrycznej, gromadzenie energii elektrycznej wytworzonej przez turbinę wiatrową, pobieranie prądu od samochodów elektrycznych. Rozwiązania bazujące na koncepcji V2G oraz magazynach energii gwarantują stabilną i optymalną pracę sieci elektrycznych oraz są integralnym elementem całego systemu energetycznego. Operatorzy systemów ładowania aut EV i magazynowania energii będą mogli świadczyć usługi sieciowe, wspierające sieci elektryczne.

Warto dodać, że Enercon uruchomił już pierwszą tego typu instalcję, a ładowarki użyte do zasilania aut EV mają moc aż 350 kW. W tym wypadku oprócz magazynów energii dużą rolę odgrywają turbiny wiatrowe, które są wydajnym źródłem energii odnawialnej. Jeden wiatrak o mocy 2 MW w optymalnych warunkach wietrznych może wytworzyć rocznie ponad 4 GWh energii, co pokrywa zużycie energetycznie ponad 1300 gospodarstw domowych. W Polsce szczególnie na terenach Pomorza, Suwalszczyzny i Bałtyku występują dogodne warunki do postawienia farm wiatrowych. Jednak w związku z tzw. „ustawą wiatrakową” inwestowanie w turbiny wiatrowe od 2016 r. w Polsce jest nieopłacalne. Szkoda, gdyż taka technologia i systemy jakie proponuje Enercon mogłyby znacznie zmienić oblicze elektromobilności w Polsce, a prąd do ładowarek nie musiałby pochodzić tylko i wyłącznie z elektrowni węglowych. Mała farma wiatrowa z kilkoma turbinami mogłaby dostarczyć prąd do szybkiej stacji ładowania aut EV. Doładowanie samochodu trwałoby krótko przy wykorzystaniu 350 kW ładowarki (10 minut), a cały prąd pochodziłby z odnawialnych źródeł energii czyt. wiatr.

Koncepcja połącznia turbin wiatrowych i ładowarek do EV zdaje się bardzo ciekawa i może wiele zmienić jeśli chodzi o sektor energetyczny i kwestię ładowania aut EV. Turbiny wiatrowe jako OZE jest dużo wydajniejsze od np. ogniw fotowoltaicznych i jak wcześniej wspomniałem jedna turbina lub mała farma mogła by dobrze współpracować ze stacją ładowania aut EV ( ok. 5 ultra szybkich ładowarek 350 kW). Polska mogłaby pomyśleć o tego typu rozwiązaniach i odejść choć trochę od lobbingu elektrowni węglowych.

Kliknij:

Film prezentujący rozwiązania Enercon