Co drugi samochód typu plug-in jest sprzedawany w Chinach

Co drugi samochód typu plug-in jest sprzedawany w Chinach

Rok 2017 był krzepiący jeśli chodzi o rozwój elektromobilności na świecie. Szczególnie dużą rolę odgrywają tutaj Chiny jako lider elektromobilności na świecie.


Z 1,2 mln sprzedanych aut plug-in na świecie, aż połowa znalazła właścicieli w Chinach. 

W samym 2017 r. w Chinach sprzedano 600 000 samochodów typu plug-in, czyli umożliwiających ładowanie akumulatorów z gniazdka. Jest to wzrost w stosunku do roku 2016 o 72 %. Do kategorii PLUG-IN zalicza się: hybrydy typu plug-in oraz auta w pełni elektryczne BEV.  Z 1,2 mln sprzedanych aut plug-in na świecie, aż połowa znalazła właścicieli w Chinach. Chińczycy nazywają pojazdy typu plug-in odmiennie stosując skrót NEV (New Electric Vehicles). Co więcej w zeszłym roku został osiągnięty jeden z ważniejszych celów w światowej elektromobilności. Sprzedaż nowych samochodów typu plug-in przekroczyła w ciągu jednego roku – 1 mln egzemplarzy.

 

Statystyki pokazują, że chińskie marki samochodów elektrycznych i hybrydowych (BYD, BAIC, Geely itd.) zagarnęły, aż 41 % światowej sprzedaży, marki japońskie 19 %,  a niemieckie 18 %. Pokazuje to jak dynamicznie sektor automotive rozwija się właśnie w Chinach. W szczególności chińskie samochody alternatywne cieszą się dużą popularnością. Główny rynek zbytu dla chińskich producentów samochodowych to kraje azjatyckie, jednak ekspansja na rynki europejskie już jest zaplanowana, a chińczycy współpracują z europejskimi koncernami motoryzacyjnymi jak np. Volvo, Mercedes. Warto także zauważyć, że Chińczycy mają szeroki zakres wyboru w momencie kupna samochodu alternatywnego. Na rynku chińskim dostępnych jest ok. 100 modeli typu NEV, których kraje zachodnie jeszcze nie widziały. Analitycy mówią również o dużym wpływie subsydiów rządowych na popularność i wzrost sprzedaży aut typu NEV w Chinach. Rząd chiński oferuje wsparcie finansowe przy zakupie auta ekologicznego rzędu 40 % wartości pojazdu. Szereg dopłat państwowych, szeroki wybór na rynku oraz zwiększona świadomość ekologiczna powodują, że elektromobilność w Chinach stała się faktem.

 

W Europie sprzedaż aut alternatywnych wyniosła w 2017 r. 306 000 nowych egzemplarzy. Jest to wynik o 39% lepszy niż w roku 2016. Niemcy stały się drugim po Norwegii największym rynkiem aut alternatywnych w Europie. W 2017 r. Niemcy zakupili 58 000 aut typu plug-in. Europa tak jak Chiny rozwija się w sektorze elektromobilności jednak tempo wzrostu nie jest tak duże jak w azjatyckim gigancie. (39% vs. 72% wzrost sprzedaży). Warte opracowania są regulacje prawne, które umożliwią zniesienie podatku VAT na auta alternatywne w całej UE.