Według najnowszego raportu w Polsce rejestruje się niemal dwudziestokrotnie mniej pojazdów o napędzie elektrycznym niż w pozostałych państwa UE. 

Przyczyną tak dużej dysproporcji jest przede wszystkim brak infrastruktury drogowej pozwalającej na swobodne przemieszczenie się elektrykami na dłuższych odcinkach. Obecnie jedynie większe miasta Polski mają w miarę optymalnie rozwiniętą sieć ładowania, a i tak zdarzają się problemy wynikające z złym zarządzaniem ładowarkami. Kolejną kwestią wartą poruszenia jest dostępność pojazdów elektrycznych u lokalnych dilerów. Tylko nieliczne salony w dużych miastach pozwolić sobie mogą na zaproponowanie potencjalnym klientom np. jazdy testowej elektrykiem. 

Obecnie samochody elektryczne w Polsce stanowią 0,1%. W 2017 roku zostało zarejestrowanych jedynie tysiąc samochodów w pełni elektrycznych. Polski rynek zbytu na tego typu pojazdy w porównaniu do zachodnich jest bardzo mały. W Niemczech w tym samym czasie sprzedano dwudziestokrotnie więcej pojazdów. 

Patrząc statystycznie, mieliśmy prawie osiem razy mniej rejestracji elektryków w I kwartale 2018, ale z drugiej strony, jesteśmy dopiero przed uruchomieniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jeżeli po jego uruchomieniu będzie powstawać więcej infrastruktury, to ta liczba może zacząć dynamicznie wzrastać. Bez tego kierowcy niezbyt chętnie inwestują w te pojazdy. Z drugiej strony, z dostępnością samochodów też nie jest zbyt dobrze i każdy, kto próbuje w tej chwili dostać w salonie swój wymarzony pojazd elektryczny, wie, że nie jest tak łatwo jak w przypadku spalinowego. Czasami trzeba poczekać nawet kilka miesięcy. – powiedział agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Detka, kierownik Zakładu Elektromobilności w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji  (PIMOT).

Według ministerialnych planów większość problemów na drodze do rozpowszechnienia elektromobilności w naszym kraju ma zniknąć, a Polska ma zostać regionalnym liderem w tej dziedzinie.

 

 

fot. piabay

źródło statystyk: „Samochody elektryczne. Którym pasem zamierzamy jechać?” firmy doradczej EY i ING Banku Śląskiego

cytat: portalsamorzadowy.pl