Ile czasu zaoszczędzimy w mieście z autonomicznymi samochodami i inteligentnym zarządzaniem ruchem? Odpowiedź na to pytanie starali się udzielić eksperci Audi podczas najnowszej audycji „25th Hour – Flow”.

We współpracy z ekspertami ds. Ruchu w Instytucie Technologii w Karlsruhe (KIT) i Monachijskim stowarzyszeniem MobilityPartners zostały przeprowadzone badania, które symulowały transport miejski przyszłości w Ingolstadt w Niemczech. 

Badanie udowodniło że, można uzyskać trwałe skrócenie czasu podróży w typowym dojeżdżaniu do pracy: w pełni zautomatyzowany ruch daje oszczędność o jedną trzecią, mimo że symulowany był znacznie większy ruch, niż obecnie.

Floty samojezdnych samochodów pomogą rozwiązać problemy związane z ruchem drogowym w miastach. Korzyści te stają się jeszcze bardziej widoczne w połączeniu z inteligentniejszym zarządzaniem ruchem i wyższym poziomem obłożenia, tj. zwiększeniem średniej liczby osób na samochód. 

Jeśli liczba ta wzrośnie umiarkowanie z 1,1 do 1,3 osoby, więcej osób będzie mogło korzystać z samochodu w godzinach szczytu komunikacyjnego. Przy w pełni zautomatyzowanym, sieciowym systemie transportowym więcej osób (+ 12%) może być przewożonych znacznie szybciej (-33%).

W badaniu analizowane były również bardziej ekstremalne scenariusze. Na przykład, co się stanie, jeśli gwałtownie zwiększy się liczba osób korzystających z transportu publicznego, pieszych i podróżujących rowerem? Co się stanie, jeśli miasta nie pozwolą na wprowadzenie autonomicznych samochodów?

W większości przypadków badania koncentrują się na pojedynczych aspektach tego rozwoju, aby lepiej określić wyizolowany efekt samego tylko aspektu wprowadzenia autonomicznego transportu. Nasz cel był inny: chcieliśmy stworzyć obraz tego, jak będzie wyglądała mobilność, gdy wszystkie te efekty się połączą – mówi profesor Peter Vortisch, szef Instytutu Transportu w KIT.

W modelu ruchu dla Ingolstadt naukowcy badali każdy parametr oddzielnie, bez uwzględnienia zmian w zachowaniu użytkowników lub zwiększonym popycie: ile samochodów z napędem własnym byłoby dzisiaj potrzebnych, aby ruch drogowy był zauważalnie lepszy? Co najmniej 40 procent! Komputery zachowują niezbędną odległość od innych pojazdów, nie jeździ zbyt szybko i stosują się do wszystkich sygnałów drogowych. Jednak według kilku badań akademickich, w sytuacji ruchu mieszanego ma to niekorzystny wpływ na natężenie ruchu.

”Wyniki pokazują, jak ważne jest ogólne spojrzenie na transport w mieście. Samochody autonomiczne wymagają inteligentnej infrastruktury, aby w pełni wykorzystać ich zalety.”- mówi Goldmann.

fot. Audi „25th Hour – Flow”