Przyszłość należy do elektromobilności: ta technologia zapewnia, że ekologiczne, ciche i wydajne pojazdy będą na naszych drogach. Wciąż istnieją pewne wyzwania, które można pokonać, aby wykorzystać wiele zalet elektrycznego napędu.
Zmiana klimatu, niedobór ropy naftowej, zanieczyszczenie powietrza: Mobilność musi w przyszłości być neutralna pod względem emisji CO2 . Samochody elektryczne i pojazdy hybrydowe emitują mniej spalin niż samochody z silnikami spalinowymi. Elektromobilność jest zatem ważnym sposobem na umożliwienie tego – o ile energia jest uzyskiwana z odnawialnych źródeł energii. Boston Consulting Group przewiduje, że do 2030 r. Udział pojazdów elektrycznych będzie wynosił do 50 procent. Ale co tak naprawdę oznacza przejście na elektromobilność i jakie są tego konsekwencje?
Elektromobilność lub e-mobilność to korzystanie z samochodów elektrycznych, a także rowerów elektrycznych, motocykli elektrycznych, e-autobusów i e-ciężarówek. Wspólną cechą wszystkich z nich jest to, że są w pełni lub częściowo napędzane elektrycznie, mają środki do magazynowania energii na pokładzie i pozyskują energię głównie z sieci energetycznej. Samochody elektryczne są ciche, wydajne i niskoemisyjne i do tej pory były używane głównie w miastach, gdzie idealnie nadają się do usług dostawy, taksówek i wspólnego korzystania z samochodów.
Pojazdy hybrydowe łączą dwie technologie układu napędowego. Napęd elektryczny może zwykle pokonywać mniejsze odległości, ale silnik spalinowy oznacza, że bez problemu radzą sobie również w długich podróżach. Samochody hybrydowe, które nie tylko wykorzystują energię odzyskaną podczas kołowania lub hamowania, ale mogą być również ładowane z gniazda, nazywane są hybrydami typu plug-in. Hybrydy są uważane za technologię pomostową do czasu, kiedy samochody będą mogły być w pełni zasilane energią elektryczną.
Emisje mają poważny wpływ na klimat i środowisko: coraz więcej CO 2 przedostaje się do atmosfery, w wyniku czego Ziemia staje się coraz cieplejsza. Według badania Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) ruch drogowy odpowiada za 23 procent wszystkich emisji CO 2 na całym świecie. Pojazdy elektryczne przeciwstawiają się temu: W przeciwieństwie do samochodów benzynowych i wysokoprężnych, nie emitują one CO 2 podczas jazdy. Jednak: samochody elektryczne są neutralne pod względem emisji CO 2 w pełnym tego słowa znaczeniu tylko wtedy, gdy akumulatory i energia elektryczna do ich zasilania są wytwarzane przy użyciu odnawialnych źródeł energii.
Samochody o niskiej emisji oznaczają również lepszą jakość powietrza, a zatem mają pozytywny wpływ na zdrowie ludzi – zwłaszcza w aglomeracjach. A liczba mieszkańców miast wzrośnie: w raporcie UNO World Urbanization Prospects 2014 stwierdzono, że prawie 70 procent światowej populacji będzie mieszkało w regionach miejskich do 2050 r.
Silniki spalinowe są na wyczerpaniu, ponieważ paliwa kopalne, takie jak ropa naftowa, z których produkuje się benzynę i olej napędowy, są zasobami skończonymi. Czas trwania tych źródeł jest sporny. Według badania „Statistics Review of World Energy 2017”, obecnie znane na świecie rezerwy ropy naftowej będą trwać prawie 50 lat, biorąc pod uwagę obecny poziom zużycia. Aby umożliwić powstanie alternatywnych form układu napędowego, wiele krajów oferuje zachęty do zakupu samochodów elektrycznych – na przykład Norwegia znacznie je dotuje.