Ostatni spalinowy Golf?

Golf odniósł największy sukces w historii Volkswagena – sprzedano go w liczbie ponad 35 milionów egzemplarzy. Teraz, pojawia się nowe, ósme pokolenie tego bestsellera – z cyfrowymi urządzeniami na pokładzie, doskonale skomunikowane ze światem zewnętrznym, z systemami działającymi w sposób prewencyjny, z intuicyjnym systemem obsługi i zelektryfikowanym układem napędowym. To najbardziej nowoczesny Golf w historii. Jest dostępny w aż pięciu odmianach hybrydowych, elektryzując świat samochodów klasy kompaktowej; cyfrowe urządzenia w jego kabinie umożliwiają intuicyjną obsługę w dotychczas nieznanym stopniu; systemy asystujące są w stanie ingerować automatycznie do prędkości 210 km/h. Światowa premiera tego modelu odbywa się tam, gdzie Golf się narodził i gdzie od 45 lat jest rozwijany i produkowany – w Wolfsburgu, w Autostadt.

Golf powstał w oparciu o najnowsze rozwiązania modułowej platformy podwoziowej MQB

  • innowacje zastosowane w Golfie mają wpływ na wszystkie modele powstające w oparciu o platformę MQB
  • Volkswagen produkuje na płycie MQB ponad 3,4 miliona aut rocznie

Motor postępu. Wraz z Golfem ósmej generacji debiutuje najnowsza wersja modułowej platformy podwoziowej (MQB). Dlatego Golf – jak zawsze w swojej historii – jest czymś więcej niż kolejnym modelem auta. Światowy sukces Volkswagena i awans marki na pozycję światowego lidera wśród producentów samochodów są bezpośrednio związane z sukcesem Golfa. W 2012 roku to właśnie Golf był pierwszym samochodem Volkswagena, który powstał w oparciu o platformę MQB – na tej technicznej konstrukcji, umożliwiającej dostosowanie jej do produkcji różnych modeli, powstają światowe bestsellery. Należą do nich auta sprzedane w milionach egzemplarzy, jak Passat, amerykańska Jetta czy cieszące się ogromną popularnością w Chinach – Lavida i Sagitar. Są wśród nich także popularne na całym świecie SUV-y, jak Tiguan, T-Roc czy sprzedawany w USA Atlas. Jeśli zsumować wszystkie samochody wyprodukowane w oparciu o platformę MQB tylko w 2018 roku, okaże się, że było ich ponad 3,4 miliona. W całym koncernie, jeśli doliczyć samochody innych marek, było ich nawet 5,1 miliona. Wszystkie skorzystają z faktu, że innowacyjny Golf ósmej generacji również, jako pierwszy, został skonstruowany w oparciu o platformę MQB w wersji, jaka od tej pory będzie stosowana przez kolejne dziesięć lat.

Dynamiczna ewolucja wyglądu Golfa

  • moc, precyzja i reflektory LED to elementy określające wygląd nowego Golfa
  • współczynnik oporu powietrza Cx obniżono do wartości 0,275

Wygląd przykuwający wzrok. Od czasu swojej premiery 45 lat temu Golf zawsze odznaczał się funkcjonalnością, która znakomicie współgrała ze stylistyką tego auta. Tak samo jest w przypadku najnowszego modelu. Dobrym przykładem połączenia funkcji estetycznych z praktycznymi jest profil nowego Golfa. Elementem dominującym w sylwetce auta widzianego z boku jest charakterystyczny słupek dachowy C. Dzięki niemu sylwetka auta nabiera dynamiki, a jednocześnie przenosi do współczesności design pierwszego Golfa. Doskonałe proporcje dachu i przeszklonej części nadwozia w stosunku do powierzchni znajdujących się poniżej linii okien nadają posturze nowego Golfa mocy, a niska linia dachu – sportowej dynamiki. Równie wyraziste są masywna tylna część nadwozia i mający niepowtarzalny styl przód auta z bardzo wąską osłoną chłodnicy i charakterystycznym ostrym przetłoczeniem blach na wysokości klamek drzwi. We wszystkich wersjach Golfa zastosowano diodowe oświetlenie LED, która zastąpiła konwencjonalne reflektory. Wzór diodowych świateł stał się przy tym dominującym i niepowtarzalnym elementem stylistyki Golfa ósmej generacji.

Wymiary i aerodynamika. Mimo że nowy Golf wydaje się niższy, dłuższy i z wyglądu bardziej dynamiczny od poprzednika, jego kompaktowe wymiary nie zmieniły się. Długość auta wynosi 4.284 mm, szerokość 1.789 mm, a wysokość 1.456 mm. Rozstaw osi to 2.636 mm. O tym, że każdy element nadwozia zaprojektowano od nowa i dopracowano świadczą wartości aerodynamiczne: powierzchnia czołowa nowego Golfa została zmniejszona do 2,21 m2, a współczynnik oporu powietrza Cx do 0,275.

Cyfrowa rewolucja we wnętrzu

  • cyfrowy kokpit zmienia sposób podróżowania
  • nowe, cyfrowe urządzenia obsługuje się intuicyjnie

Cyfrowy świat, w którym urządzenia działają w sposób naturalny. Nowe wskaźniki i systemy multimedialne działające online łączą się tworząc jeden, znajdujący się na tej samej osi cyfrowy kokpit; współgrają z nim dotykowe pola i ekrany. Zakres informacji dostarczanych kierowcy można poszerzyć korzystając z opcjonalnego wyświetlacza Head-up. Dotykowe pola i możliwość sterowania różnymi funkcjami przy pomocy komend głosowych sprawiają, że obsługa staje się naturalna i intuicyjna. Volkswagen sięgnął po najnowsze rozwiązania w zakresie cyfrowych elementów obsługi i wskaźników, by na jeszcze wyższy poziom podnieść możliwości interakcji między człowiekiem a maszyną. Systemy nie tylko współdziałają między sobą, ale poprzez online connectivity unit (OCU) łączą się ze światem zewnętrznym poza samochodem. Jednostka OCU stosowana seryjnie i wyposażona w kartę eSIM współdziała z systemami usług internetowych zawartych w We Connect i We Connect Plus. Dzięki połączeniu online system nawigacji może działać aktywnie i na przykład dostarczać informacji na temat automatycznie pojawiających się wzdłuż trasy przejazdu „points of interest” – podaje numer telefonu do restauracji, by umożliwić zarezerwowanie stolika przy użyciu smartfona z wykorzystaniem Bluetooth. Zestaw informacji i wygląd cyfrowych wyświetlaczy kierowca może dostosowywać do swoich osobistych potrzeb i upodobań. Wnętrze nowego Golfa z cyfrowymi wskaźnikami i urządzeniami działającymi online całkowicie zmienia sposób podróżowania. Skok technologiczny w tej dziedzinie można porównać z tym, jaki dokonał się wraz z debiutem pierwszego smartfona z dotykowym ekranem. Pod tym względem nowy Golf zmienia reguły gry.