Myśl globalnie, działaj lokalnie

Działania proekologiczne i prospołeczne, zgodne z zasadą „myśl globalnie, działaj lokalnie”, są szczególnie ważne w naszym najbliższym otoczeniu. Zdają sobie z tego sprawę nie tylko grupy aktywistów miejskich, czy jednostki samorządowe, ale coraz częściej również duże organizacje gospodarcze – firmy i koncerny. Pracują i współpracują ze sobą w skali globalnej, po to by członkom lokalnych społeczności żyło się lepiej. 

Doskonałym przykładem takiej współpracy z myślą o mieszkańcach miast są np. wspólne działania firm Żabka Polska i Volkswagen Samochody Dostawcze, bardzo mocno osadzonych w najbliższym im, lokalnym środowisku. Oba przedsiębiorstwa mają swe siedziby w Poznaniu i wiele dla lokalnych społeczności robią. W ramach działań proekologicznych i prospołecznych firmy te postanowiły wspólnie stworzyć i przeprowadzić projekt mający na celu ograniczenie negatywnego wpływu działalności transportowej na otoczenie. W jego ramach Żabka, największa w Polsce sieć sklepów typu convinience, w swoich operacjach logistycznych ostatniej mili testowała przez kilka tygodni w pełni elektryczny samochód dostawczy, Volkswagena e-Crafter. Korzyść z tego odniosło nie tylko środowisko naturalne, ale również lokalne wspólnoty, którym obie firmy pokazały, że codzienne dostawy do ich okolicznego sklepu nie muszą się już wiązać z zanieczyszczeniem powietrza spalinami i z wysokim poziomem hałasu. Elektryczny e-Crafter wpływa na ich ograniczenie. 

Testowany przez Żabkę Volkswagen e-Crafter jest nowoczesnym, zeroemisyjnym samochodem, który dzięki swoim atrybutom bezpośrednio wpływa na redukcję hałasu i smogu w miastach. Podobnie jak jego konwencjonalny odpowiednik, jest wyposażony w obszerną przestrzeń ładunkową, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy i liczne systemy wspierające kierowcę, zapewniające bezpieczeństwo podczas jazdy, dlatego idealnie sprawdza się w codziennych dostawach do klientów. Dodatkowo, zgodnie z przepisami prawa, takie auto może korzystać z bezpłatnych parkingów i buspasów, co przy dużym natężeniu ruchu w centrach miast pozwala na oszczędność czasu i przyspieszenie transportu. Dzięki jego zaletom, dostawy towarów do wybranych poznańskich sklepów Żabka odbywały się o wiele szybciej.

Wniosek z tego projektu? Choć elektryczne samochody dostawcze nie są jeszcze mocno widoczne w centrach naszych miast, to one z pewnością są przyszłością miejskiej logistyki, a szczególnie tzw. dostaw ostatniej mili, czyli bezpośrednio do klienta. Ich zerowa emisja, wpływająca na ochronę środowiska, a także praktycznie zerowy hałas – czynnik niezmiernie ważny w miejskim zgiełku – sprawiają, że pojazdom takim jak Volkswagen e-Crafter coraz baczniej przyglądają się sieci handlowe i firmy logistyczne. 

Procesy zmian społecznych widoczne przede wszystkim w dużych miastach to jednak nie tylko szeroko pojęta ekologia oraz redukcja zanieczyszczeń i hałasu dzięki pojazdom elektrycznym, ale również trendy związane z filozofią Smart City, czyli dążenia do tworzenia miast, które wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne w celu zwiększenia interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej, a także do podniesienia świadomości mieszkańców. Jednym z głównych założeń tej filozofii jest użytkowanie przedmiotów zamiast ich posiadania. Na ulicach naszych miast widzimy już przykłady wdrażania takich założeń: stacje rowerowe, elektryczne hulajnogi wypożyczane na minuty, czy w końcu carsharing, czyli wynajmowane na określony czas za pomocą smartfonowej aplikacji samochody, świadczą o tym że lokalnie wdrażana, globalna zasada używania zamiast posiadania, znajduje sobie coraz więcej zwolenników.

Idea współdzielenia ciągle poszerza kręgi swego oddziaływania na coraz większe obszary usług. Bo o ile przyzwyczailiśmy się już do wypożyczania na minuty hulajnogi, czy małego samochodu osobowego, którymi możemy przejechać z jednego punktu miasta do innego, to cały czas swego rodzaju nowością są wypożyczane w tym systemie samochody dostawcze. Tak, przewiezienie większego ładunku, czy mebli bez potrzeby posiadania własnego samochodu dostawczego lub wynajmowania taksówki bagażowej, też jest możliwe. Przykładem umożliwiającego to rozwiązania, jest współpraca marki Volkswagen Samochody Dostawcze z operatorem usług carsharingowych, firmą 4Mobility, w ramach której oferowany jest klientom krótkoterminowy najem samochodów dostawczych. Samochody marki Volkswagen w carsharingowej usłudze 4Mobility dostępne są dla każdego. Wystarczy pobrać aplikację 4Mobility na smartfona, zarejestrować się i wybrać odpowiednie – mniejsze lub większe – auto dostawcze marki Volkswagen. Użytkownicy wskazują bazę, z której samochód odbiorą lub wybierają auto znajdujące się w strefie działalności 4Mobility. Aplikacja kieruje wypożyczającego do wybranego pojazdu. Będąc już przy samochodzie, aplikacja umożliwia jego otwarcie i rozpoczęcie przejazdu. Płatność odbywa się w prostym systemie na minuty. Rozwiązanie to idealnie wpisuje się w idee Smart City.

Dynamiczne zmiany zachodzące we współczesnych społeczeństwach muszą być zauważane przez świat gospodarki, biznesu. Na świecie mamy coraz więcej przykładów prospołecznej, czy proekologicznej współpracy środowisk miejskich z dużymi koncernami. Volkswagen od kilku lat jest aktywnie obecny w wielu tego typu inicjatywach, a projekty realizowane przez markę Volkswagen Samochody Dostawcze są tego najlepszym przykładem. W myśl zasady „myśl globalnie, działaj lokalnie” kreują nowoczesną mobilność w miastach.