Polska
9 mitów na temat samochodów elektrycznych

9 mitów na temat samochodów elektrycznych

Mit nr 1: Do produkcji samochodu elektrycznego potrzeba więcej energii.

Wniosek: Prawda

Badania pokazują, że produkcja elektrycznego samochodu zużywa znacznie więcej energii niż przy wytwarzaniu konwencjonalnego pojazdu. Różnica ta wynika z procesu produkcji baterii, która wymaga od producentów zużywania dużych pokładów energii. Mercedes produkując klasę B o napędzie elektrycznym zużywa o ponad 18% więcej energii, niż przy produkcji konwencjonalnej klasy B.

 

Mit nr 2: Akumulatory samochodowe to tykająca bomba ekologiczna.

Wniosek: Fałsz

Elektryczne akumulatory samochodowe w dużym stopniu nadają się do recyklingu (około 95% materiałów w nich zawartych można poddać recyklingowi) oraz występuje małe prawdopodobieństwo, że zostaną po prostu wyrzucone na wysypisko po zakończeniu użytkowania, jak to sugerują zwolennicy paliwa kopalnego.

 

Mit nr 3: Elektryczne samochody wytwarzają więcej cząstek stałych niż zwykłe samochody.

Wniosek: Fałsz

Teoria głosi, że im cięższy samochód, tym bardziej zużywa nawierzchnię, a co za tym idzie wytwarza więcej cząsteczek stałych.

Pierwszą rzeczą, którą musisz wiedzieć, jest to, że istnieją dwa rodzaje cząstek stałych - te o wielkości poniżej 2,5 mikrona i do 10 mikronów. Małe cząstki mogą dostać się do płuc i faktycznie przechodzą do krwiobiegu. Większe nie mogą. Praktycznie wszystkie cząstki (2,5 mikrona i mniejsze) pochodzą z silników spalinowych. Żadne z nich nie pochodzą z osobowych samochodów elektrycznych. 

Badania pokazują, że jedynie pojazdy o masie własnej powyżej 3,5 tony powodują większe zużycie drogi i wytworzenie tzw. cząsteczek stałych. Dodatkowy ciężar Volkswagena e-Golfu (około 500 funtów) w porównaniu z konwencjonalnym Golfem jest zbyt mały, aby istotny wpływ na poziom cząsteczek w otoczeniu.

 

Mit nr 4 Elektryczne samochody zniechęcają ludzi do transportu miejskiego.

Wniosek: Fałsz

Coraz więcej ludzi na świecie korzysta z transportu publicznego. Analiza norweskiej strony informacyjnej TU pokazuje, że liczba osób, które kupują samochód elektryczny i przestaje korzystać z publicznych systemów tranzytowych, jest niewielka - rzędu 5%. W większości przypadków zakup samochodu elektrycznego idzie w parze z przeprowadzką na tereny oddalone od miejskiej aglomeracji.

 

Mit nr 5: Samochody elektryczne zwiększają całkowitą liczbę samochodów na drodze.

Wniosek: Fałsz

Dane pokazują, że większość samochodów elektrycznych zastępuje istniejące konwencjonalne samochody. W 1/3 przypadków samochód elektryczny jest jedynym środkiem transportu prywatnego w gospodarstwie domowym.

 

Mit nr 6: Wytwarzanie elektrycznych baterii samochodowych szkodzi środowisku.

Wniosek: Częściowo fałsz

Wytwarzanie baterii litowo-jonowych pozyskania surowca w procesie wydobywczym. Operacje wydobywcze dowolnego typu nie są zwykle przyjazne dla środowiska. Z drugiej strony, silniki spalinowe pracują na paliwach kopalnych. Wydobycie ropy naftowej z ziemi powoduje wprowadzenie do atmosfery ogromnych ilości dwutlenku węgla i metanu.

 

Mit nr 7: Elektryczne akumulatory samochodowe mają krótką żywotność.

Wniosek: Fałsz

Pojazdy takie jak Nissan LEAF są używane jako taksówki, których akumulatory mają żywotność na poziomie 75% po przejechaniu 160 000 km. Statystyki dla Tesli wskazują na około 5% utraty pojemności akumulatora podczas pierwszych 50 000 kilometrów. Podsumowując, właściciel Tesli może spodziewać się 90% żywotności baterii po 230 000 km jazdy.

 

Mit nr 8: Elektryczne samochody nadmiernie obciążą sieć elektryczną.

Wniosek: Fałsz

Większość ładowań odbywa się w domu, gdzie samochód ładowany prądem stałym (3,2 kW). Badania przeprowadzone w Norwegii wykazują, że na drogach będzie jeździć 1,5 miliona elektrycznych samochodów do roku 2030, a energia elektryczna potrzebna do ich ładowani zwiększy zapotrzebowanie na energię elektryczną o zaledwie 3% w skali całego kraju.

 

Mit nr 9: Elektryczne samochody nie zmniejszają zanieczyszczeń, a jedynie przenoszą je z jednego miejsca na drugie.

Wniosek: Częściowo fałsz

Przeciwnicy elektromobilności często powtarzają teorię polegającą na tym, że jeśli wykorzystuje się energię elektryczną wytwarzaną w wyniku spalania węgla, to tylko przenosi się zanieczyszczenie z miast na przedmieścia gdzie znajdują się fabryki produkcyjne. Krytycy, ignorują jednak fakt, że samochód elektryczny jest po prostu bardziej wydajny niż samochód napędzany silnikiem spalinowym, co oznacza mniejszą emisję dwutlenku węgla, niezależnie od tego, jakie elektrownie są wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej.

 


Podobne artykuły

Rynek elektryków rośnie w siłę

Rynek elektryków rośnie w siłę

Masz rozrusznik serca i jeździsz elektrykiem? Możesz spać spokojnie!

Masz rozrusznik serca i jeździsz elektrykiem? Możesz spać spokojnie!

Konkurs na prototyp polskiego samochodu elektrycznego ruszy w listopadzie

Konkurs na prototyp polskiego samochodu elektrycznego ruszy w listopadzie

Ambitne plany LG Chem w Polsce

Ambitne plany LG Chem w Polsce

Chiny pokrzyżują plany polskiego elektryka

Chiny pokrzyżują plany polskiego elektryka

Aktywne wsparcie ze strony państwa

Aktywne wsparcie ze strony państwa

Rozwój sektora energii to szansa dla młodych Polaków

Rozwój sektora energii to szansa dla młodych Polaków

Sukcesy elektrycznych Solarisów w Europie

Sukcesy elektrycznych Solarisów w Europie