Polska
Narodowa strategia elektromobilności - subiektywne spojrzenie z boku

Narodowa strategia elektromobilności - subiektywne spojrzenie z boku

Skupmy się jednak na tym co wiemy dzisiaj.

1. Do 2025 roku będzie milion samochodów elektrycznych

Świetne założenie. Pozostaje tylko zapytać jak te samochody będą przez Polskę jeździły, skoro aktualnie stacje szybkiego ładowania można literalnie policzyć na palcach jeśli nie jednej, to dwóch rąk. Co ciekawe spotkany przeze mnie kilka dni temu w Bełchatowie na konferencji organizowanej przez PGE Wiceminister Energii stwierdził, że "Rząd nie planuje dopłat. Punkty ładowania stworzą podmioty komerycjne". Skoro do tej pory nie stworzyły, to miały chyba jakiś powód.. No ale wierzę, że będzie się opłacało...

2. Reaktywujemy przemysł motoryzacyjny w Polsce.

Aktualnie nie ma już żadnej wielkoseryjnej marki nad Wisłą. Ostatnie padło FSO, chwilę jeszcze próbowano nam wmówić, że polską marką jest Daewoo... Poza wojskowymi Honkerami, Arrinerą produkującą pojedyńcze sztuki i próbowami ożywienia Syreny/Syrenki, polskich samochodów osobowych zasadniczo nie ma. Kilka lat temu powstał w Mielcu koncept elektrycznego samochodu miejskiego. Kilkanaście milionów wydanych z funduszy unijnych na "sprawdzenie możliwości czy przemysł w okolcach Mielca jest w stanie produkować samochód" przyniosło, zgodnie z moją wiedzą, jedną prototypową sztukę oraz poszukiwania kilkudziesięciu milionów na dalsze prace i homologację. O pieniądzach na budowę sieci sprzedaży i serwisu oraz marketingu marki nawet nie wspomniano, bo pewnie ktoś zdawał sobie sprawę, że Tesla Motors na badania, rozwój oraz właśnie marketing i sprzedaż wydała do tej pory łącznie kilkanaście miliardów dolarów. Na ten monent rozumiem, że rząd też gdzieś trzyma rezerwy liczone w miliardach dolarów, które będzie w przemysł elektromotoryzacyjny wpompowywał. Czekamy na efektry

3. Autobus elektryczny.

Tu tak naprawdę mamy szansę! Solaris już robi elektryki. Skierowana we właściwy sposób nomen omen energia ma szansę przynieść wymierne korzyści zarówno polskim producentom autobusów, jak i miastom, które na takie rozwiązania się zdecydują. Ważne jest jednak, żeby nie wylano dziecka z kąpielą - słyszałem gdzieniegdzie pomysły karania samorządów za niezmienienie floty autobusów na elektryczną. A przecież ten obszar wymaga edukacji i pokazania korzyści finansowych, które niewątpliwie są ogromne.

4. Zerowa stawka VAT.

Będziemy jak Nowegia! Tylko, że w EU 0% VAT jest tyko na eksport wewnątrzunijny... Brzmi dobrze, zrealizować będzie bardzo trudno. Aczkolwiek mamy rozwiązania typu odliczenie VAT w 100% (dla firm). Pytanie czy da się takie rozwiązanie przeprowadzić u osób prywatnych. Krok w dobrą stronę!

5. Opłata rejestracyjna w zależności od emisyjności.

Przed zabraniem się za tak drastyczne kroki przyjrzałbym się tejże emisyjności właśnie. Chyba każdy z nas jechał za kilku/kilkunastoletnim samochodem zostawiającym za sobą chmurę dymu. Takie samochody przechodzą przeglądy. Jakim cudem? Nie wiem. Wiem, że policja wezwana do takiego stawiającego ścianę dymu samochodu ignoruje kompletnie zgłaszającego. Tymczasem to właśnie dieselki bez katalizatora stanowią rzeczywiste zagrożenie środowiskowe. I tu bym zaczął, ale rozumiem rząd, bo przecież opłata rejestracyjna wpłynie na jakieś konto rządowe lub samorządowe...

6. Przywileje dla samochodów elektrycznych

Od prawie roku postuluję, aby przy rejestracji samochodu wydawano dodatkowe oznaczenie samochodu jako elektryczny lub hybryda typu "plugin". Można to zrobić w prosty sposób, ot choćby drukując na takiej samej naklejce na której się drukuje na szybę numer rejestracyjny słowo "elektryczny". Po co? Otóż w celu jednoznacznej identyfikacji samochodów elektrycznych. Dziś, aby skorzystać z czasem pojawiających się przywilejów należy udać się z dowodem rejestracyjnym do stosownego okienka, złożyć formularze etc etc... Czy jako mieszkaniec Poznania mam szansę skorzystać z uprawnienia wjazdu elektryków na Trakt Królewski w Warszawie? Teoretycznie tak.  W praktyce jednak musiałbym złożyć wniosek i uzasadnić dlaczego chcę na Trakt Królewski wjechać. Czasem zastanawiam się jak zareagowałby na informację "bo mogę" urzędnik taki wniosek rozpatrujący.

7. Fundusz Niskoemisyjnego Transportu

Pozostaje tylko mieć nadzieję, że koszty dystrubucji nie będą zjadały dużej części środków, a ocena innowacyjności nie będzie wyglądała tak jak w przypadku programów 8.1. Z jednej strony finansowanie dostawały absurdalne, acz dobrze opisane pomysły. Z drugiej zaś ci, którzy naprawdę próbowali prowadzić biznes nie mogli dostosowywać się do rynku (który przez 4 lata od napisania wniosku zasadniczo się zmieniał), bo skoro we wniosku napisali, że będzie serwer fizyczny, to urzędnika nie obchodzi to, że teraz się kupuje serwery w chmurze jako usługę...

8. Spółka Celowa ElectroMobility Poland

Będąc na początku września gościem konferencji organizowanej przez jednego z gigantów eletrycznych, ledwie słyszało się o energii odnawialnej. O samochodach elektrycznych, o ile dobrze pamiętam, nie padło żadne słowo. Ciężko mi sobie wyobrazić, że 4 węglowe giganty nagle wykażą się ekspertyzą w elektromobilności. Jeszcze ciężej idzie mi wyobrażenie sobie, jak giganci elektryczni zamieniają się w Elona Muska. Ale trzymam kciuki.

9. Sieć punków ładowania

Cel celem, ale finansowania nie będzie. Zastanawia mnie kto ją zatem postawi...

10. Kreowanie mody i rozwój popytu

Dużo tu pracy do wykonania i zgadzam się z Panem Ministrem. Zastanawiam się tylko dlaczego ma się to dziać od 2019 roku "w drugiej fazie" a nie od dzisiaj. Nie wiem czy to dlatego, że strategię pisali urzędnicy Ministerstwa wspólnie z naukowcami nie pozwalając się dołączyć do prac praktykom, czy może dlatego, że najpierw podmioty ujęte w strategii będą musiały się zorientować czym jest elektromobilność, a dopiero potem będą mogły ją promować.

 

Strategia dobrze wygląda na papierze, ale teraz czas na jej wykonanie. W każdym z tych punktów jestem gotów pomóc. Zaczymam od ostatniego. Nie będę jednak czekał na "drugą fazę". Na łamach elektromobilnosc.pl promowanie i kreowanie popytu na takie samochody zaczynamy już dzisiaj!


Autor: Redaktor Naczelny Jakub Tabędzki


Podobne artykuły

Tabędzki z nagrodą

Zdjęcia kiepskie, ale merytoryka na najwyższym poziomie

Pismo ze wspolnoty mieszkaniowej 1

Elektromobilność nie wydarzy się szybko!

Korzyści wykorzystywania pojazdów elektrycznych

Korzyści wykorzystywania pojazdów elektrycznych

logo elektromobilnosc.pl

Elektromobilność.pl - nowa jakość na polskim rynku EV

Mercedes-Benz Vision Van / źródło: www.mercedes-benz.com

Vision Van Mercedesa

Tesla w oczach realizacji TV - Fot. Wojtek Jakóbczyk

Verva Street Racing 2016

Plan rozwoju elektromobilnosci w Polsce

Strategia elektromobilności ME - cele właściwe, metody wątpliwe...