Polska
Nowe autobusy dla polskich miast

Nowe autobusy dla polskich miast

- NCBR informuje: 

Nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast już w 2020 roku. W ramach programu Bezemisyjny transport publiczny Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało porozumienia z przedstawicielami 24 samorządów. 

Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny. Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty – mówi wicepremier Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego. 

Innowacyjne partnerstwo, kompleksowe podejście 

Ogłoszony przez wicepremiera Gowina w styczniu tego roku program NCBR to jeden z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. W ramach programu Bezemisyjny transport publiczny NCBR stosuje nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów - w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Program NCBR przewiduje nie tylko skonstruowanie i produkcję pierwszej serii autobusów nowej generacji, ale również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów. 

Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji. Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją - mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR. 

Bezpieczny, ekologiczny i ekonomiczny transport publiczny 

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości. Zapewniając bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wprowadzenia autobusów do użytku, samorządy będą miały pewność, że - wraz z rozwojem technologii - w pojazdach będzie można instalować nowe moduły i elementy, zgodnie z zapotrzebowaniem. 

Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne zapewnią polskim miastom ekologiczny - bezemisyjny i cichy - transport publiczny oraz efektywność ekonomiczną jego obsługi w długiej perspektywie. 

Liderzy nowatorskich rozwiązań 

Agencja wykonawcza MNiSW wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowała konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. NCBR podpisało porozumienia o współpracy z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.

 

źródło: komunikat prasowy NCBR


Podobne artykuły

Tesla w oczach realizacji TV - Fot. Wojtek Jakóbczyk

Verva Street Racing 2016

Po co kupować auto skoro można go wynająć?

Po co kupować auto skoro można go wynająć?

Pismo ze wspolnoty mieszkaniowej 1

Elektromobilność nie wydarzy się szybko!

Tabędzki z nagrodą

Zdjęcia kiepskie, ale merytoryka na najwyższym poziomie

Minister Energii: Chcemy, żeby polski samochód elektryczny był dostosowany do potrzeb Polaków

Minister Energii: Chcemy, żeby polski samochód elektryczny był dostosowany do potrzeb Polaków

Mercedes-Benz Vision Van / źródło: www.mercedes-benz.com

Vision Van Mercedesa

Zwycięskie projekty polskiego e-samochodu

Zwycięskie projekty polskiego e-samochodu

Creative Comonds

Minister Kurtyka: chcemy wspierać rozwój elektromobilności