Polska
Strategia elektromobilności ME - cele właściwe, metody wątpliwe...

Strategia elektromobilności ME - cele właściwe, metody wątpliwe...

Piszę te słowa z ogromnym bólem. Zabierając się za napisanie moich uwag w ramach konsultacji społecznych do strategii elektromobilnosci przejrzałem dzisiaj kilka dokumentów przygotowywanych przez ostatnie lat przez polskie jednostki naukowe i ostatnio ministerstwa na temat elektromobilności. Jestem przerażony tym jak bardzo nikt nic na ten temat nie wie i jakie dyrdymały panowie teoretycy wypisują.. 

Te dokumenty są tak bardzo oderwane od rzeczywistości, że nie wiem co napisać. Może napiszę tyle, że konsultowany właśnie narodowy plan elektromobilności przygotowywali urzędnicy ministerstwa i pracownicy naukowi. W jego opracowaniu wzięło udział zero praktyków i zero osób z grupy docelowej. 

Przez kilka miesięcy próbowałem się dobić do autorów i wesprzeć ich praktyczną wiedzą - nawet nie odpisali na maila. We wszystkich dokumentach po oczach bije ogromna ilość komisji, komitetów, instytutów i innych dziwnych jednostek jakże niezbędnych aby badać i krzewić idee samochodów elektrycznych. 

Nie może być tak, że będziemy samorządy zmuszać do budowy infrastruktury i karać za jej brak. To prywatne firmy powinny być w stanie taką infrastrukturę (a ponieważ naprawdę aktualnie nie ma szans, żeby to się opłaciło - powinny mieć zachęty podatkowe i dopłaty).

Nie może być tak, że zmusi się instytucje publiczne i samorządy do wymiany floty pod rygorem kar. Ta wymiana powinna być stymulowana poprzez edukację oraz dokładnie tak jak sie to robi w biznesie - wykazanie ROI dla takich działań (a jest ogromne).

Nie należy zakładać, że przez następne 2 lata do 2018 roku nie wydarzy się niemal nic. "Okres wdrożenia alfa" który polega na zrobieniu Proof of concept przez okres 2 lat... Panowie gdybym miał kilkaset milionów to za dwa lata byłoby w Polsce kilkaset stacji szybkiego ładowania, carsharing w 7 miastach i to wszystko jeszcze by na siebie zarabiało. A nie POC i okres pilotażowy Alfa.

Zanim powstaną fundusze inwestujące w polskie firmy promujące Elektromobilność rynek car sharingu zajmie w Warszawie Car2go (bo żaden polski podmiot nie spełnia wymogów koncesji nakazujących mieć conajmniej roczne doświadczenie w świadczeniu usługi free float carsharingu na conajmniej 300 samochodów od conajmniej roku...).

W tej strategii jest kupa dobrych pomysłów na to co trzeba zrobić, absolutnie nie od tej strony traktujące to JAK dojść do miejsca w którym chcemy się znaleźć. Cele są właściwe, tylko środki zdecydowanie nie takie...

To wszystko jeszcze da się sensownie poukładać i zrobić, tylko trzeba się na tym znać! Drogi Panie Ministrze! Chętnie pomogę!


Autor: Redaktor Naczelny Jakub Tabędzki


Podobne artykuły

Tesla w oczach realizacji TV - Fot. Wojtek Jakóbczyk

Verva Street Racing 2016

logo elektromobilnosc.pl

Elektromobilność.pl - nowa jakość na polskim rynku EV

Tesla na konferencji PGE w Bełchatowie

Narodowa strategia elektromobilności - subiektywne spojrzenie z boku

Korzyści wykorzystywania pojazdów elektrycznych

Korzyści wykorzystywania pojazdów elektrycznych

Pismo ze wspolnoty mieszkaniowej 1

Elektromobilność nie wydarzy się szybko!

Mercedes-Benz Vision Van / źródło: www.mercedes-benz.com

Vision Van Mercedesa

Tabędzki z nagrodą

Zdjęcia kiepskie, ale merytoryka na najwyższym poziomie