Polska
Strategia elektromobilności ME - cele właściwe, metody wątpliwe...

Strategia elektromobilności ME - cele właściwe, metody wątpliwe...

Piszę te słowa z ogromnym bólem. Zabierając się za napisanie moich uwag w ramach konsultacji społecznych do strategii elektromobilnosci przejrzałem dzisiaj kilka dokumentów przygotowywanych przez ostatnie lat przez polskie jednostki naukowe i ostatnio ministerstwa na temat elektromobilności. Jestem przerażony tym jak bardzo nikt nic na ten temat nie wie i jakie dyrdymały panowie teoretycy wypisują.. 

Te dokumenty są tak bardzo oderwane od rzeczywistości, że nie wiem co napisać. Może napiszę tyle, że konsultowany właśnie narodowy plan elektromobilności przygotowywali urzędnicy ministerstwa i pracownicy naukowi. W jego opracowaniu wzięło udział zero praktyków i zero osób z grupy docelowej. 

Przez kilka miesięcy próbowałem się dobić do autorów i wesprzeć ich praktyczną wiedzą - nawet nie odpisali na maila. We wszystkich dokumentach po oczach bije ogromna ilość komisji, komitetów, instytutów i innych dziwnych jednostek jakże niezbędnych aby badać i krzewić idee samochodów elektrycznych. 

Nie może być tak, że będziemy samorządy zmuszać do budowy infrastruktury i karać za jej brak. To prywatne firmy powinny być w stanie taką infrastrukturę (a ponieważ naprawdę aktualnie nie ma szans, żeby to się opłaciło - powinny mieć zachęty podatkowe i dopłaty).

Nie może być tak, że zmusi się instytucje publiczne i samorządy do wymiany floty pod rygorem kar. Ta wymiana powinna być stymulowana poprzez edukację oraz dokładnie tak jak sie to robi w biznesie - wykazanie ROI dla takich działań (a jest ogromne).

Nie należy zakładać, że przez następne 2 lata do 2018 roku nie wydarzy się niemal nic. "Okres wdrożenia alfa" który polega na zrobieniu Proof of concept przez okres 2 lat... Panowie gdybym miał kilkaset milionów to za dwa lata byłoby w Polsce kilkaset stacji szybkiego ładowania, carsharing w 7 miastach i to wszystko jeszcze by na siebie zarabiało. A nie POC i okres pilotażowy Alfa.

Zanim powstaną fundusze inwestujące w polskie firmy promujące Elektromobilność rynek car sharingu zajmie w Warszawie Car2go (bo żaden polski podmiot nie spełnia wymogów koncesji nakazujących mieć conajmniej roczne doświadczenie w świadczeniu usługi free float carsharingu na conajmniej 300 samochodów od conajmniej roku...).

W tej strategii jest kupa dobrych pomysłów na to co trzeba zrobić, absolutnie nie od tej strony traktujące to JAK dojść do miejsca w którym chcemy się znaleźć. Cele są właściwe, tylko środki zdecydowanie nie takie...

To wszystko jeszcze da się sensownie poukładać i zrobić, tylko trzeba się na tym znać! Drogi Panie Ministrze! Chętnie pomogę!


Autor: Redaktor Naczelny Jakub Tabędzki


Podobne artykuły

Inwestycje w energetykę to inwestycje w bezpieczeństwo gospodarki Polski

Inwestycje w energetykę to inwestycje w bezpieczeństwo gospodarki Polski

Czego Polacy oczekują od samochodu elektrycznego?

Czego Polacy oczekują od samochodu elektrycznego?

Nowoczesna energetyka może się rozwijać w oparciu o węgiel?

Nowoczesna energetyka może się rozwijać w oparciu o węgiel?

Jak znakować punkty ładowania aut elektrycznych?

Jak znakować punkty ładowania aut elektrycznych?

Rozwój sektora energii to szansa dla młodych Polaków

Rozwój sektora energii to szansa dla młodych Polaków

Ambitne plany LG Chem w Polsce

Ambitne plany LG Chem w Polsce

Nowa dyspozycja sieciowa Tauron we Wrocławiu

Nowa dyspozycja sieciowa Tauron we Wrocławiu

Aktywne wsparcie ze strony państwa

Aktywne wsparcie ze strony państwa